Novinky operátorů - dobíjení předplacenek

9.2.2001     Mr. B

Sotva jsem ve článku z 31.1. popíchl EuroTel, že jeho GPRS "spí", tak se probudilo a imlementace byla završena komerčním spuštěním, čemuž se věnujeme v samostatném článečku. Současně zmíněný Paegas Locator však ještě nějaký ten týden spát bude a RadioMobil jeho plné spuštění dále odkládá. Je to logické, protože z ostudy kabát, který si mohou v Londýnské nechat ušít, je zatím nejvýraznějším momentem provázejícím spuštění dost neodladěného a problémy provázeného Clicku. Tím spíše, že Paegas Locator je služba určená v první fázi pro velké a tedy bonitní zákazníky a jejich profesionální aplikace. Tam si jinou, než (téměř) sto procentní spolehlivost nelze přirozeně dovolit a také je to šance získat zpět ztracenou reputaci. Pokud jste si mysleli, že spuštěním dobíjení předplacenek v bankomatech i na straně Twistu, je dalším novinkám v této oblasti odzvoněno, tak to nepropadejte iluzím! Trh s předplacenýmí kartami se dále dynamizuje a operátoři se i nadále budou snažit hledat alternativní cesty dobíjení kreditu. Zatímco se může na první pohled zdát, že operátorům jde především o pohodlí a možnost výběru pro zákazníky, v pozadí stojí spíše snaha o přesun distribuce kreditu pryč z klasického "kupónovo-trafikového" systému. Ten obírá operátora až o 20% částky z připsaného kreditu vzhledem k nákladům na výrobu a distribuci kupónů a maržím nezbytným pro jednotlivé články distribučního řetězce. Nezanedbatelný není ani fakt, že dobíjení z kupónů zatěžuje síť GSM. Pokud operátor dobíjí přes bankomat (nebo jiným podobným způsobem) hodnotou kreditu o 10% vyšší, než je zaplacená částka, neznamená to jen prospěch pro zákazníka, ale i pro operátora, který takto i přes existenci bankovních polatků (1-2%) a provize bance, zinkasuje paradoxně více, než klasickým "kupónovo-trafikovým" způsobem. Jaké tedy můžeme čekat další alternativní způsoby dobíjení kreditu? V současné době si například k sobě hledají vzájemnou cestu operátoři a provozovatelé (sítí) čerpacích stanic. V sázce je 1900 českých čerpacích stanic znamenajících mnohem větší masu míst, než je současných několik desítek dobíjení schopných bankomatů. Pro provozovatele těchto čerpacích stanic je výhodnost spolupráce dána faktem, že si málokterý dobíjející zákazník "nedobije" rovnou také nádrž svého vozidla. Lídr českého trhu s předplacenými službami, společnost RadioMobil, zkouší v současné době spojit síly se společností CCS, provozující karetní systém akceptovaný na drtivé většině z oněch 1900 stanic. Je však otázkou, jestli to není krok poněkud nešťastným směrem. Společnost CCS, jakožto zbohatlý pohrobek totalitního s.p. Benzina, dnes téměř monopolní parazit českého trhu prodeje PHM, který do slova a do písmene vysává jak malé soukromé čerpadláře či velké nadnárodní společnosti tak i jejich resp. své zákazníky, není zrovna subjekt, se kterým by provozovatelé čerpacích stanic rádi spolupracovali. Nepodstatný také není fakt, že případnou spoluprací s CCS se čerpadlář vzdává i toho nuzného, řádově desetiprocentního zisku z prodeje kuponů, směrem k téměř nulové provizi při dobíjení via CCS terminál. Nepochopitelný je fakt, proč se operátor nezkouší spojit s provozovateli sítí čerpacích stanic přímo, obzvláště když některé disponují sofistikovaným řešením akceptace bankovních karet a implementace systému pro dobíjení by byla výrazně jednodušší, než v případě spolupráce s CCS, o výši provizí nemluvě. Pokud bude přece jen celý projekt dobíjení kreditu via CCS terminály dotažen až k realizaci, lze očekávat i odpověď konkurentů ve smyslu navázání přímé spolupráce s většími sítěmi čerpacích stanic.



© 1997 - 2017 GSMweb.cz