Zničte si svého operátora !

7.7.2001     Mr. B

V jednom z minulých článků se objevil výraz "Oskarova sebevražedná politika" a abychom nebyli napadáni z uvádění nepodložených či novinářsky vzletných tvrzení, napadajících našeho nejmladšího operátora, pojďme si to trochu rozebrat . . . Jakým způsobem Český Mobil vyzrál na tendr na třetího operátora je obecně známo. Zatím co si ostatní soutěžící lámali hlavu, kde najít ve své nabídce kompromis mezi cenovou úrovní tarifů a tím i počtu obdržených bodů za nabídku a reálnou ekonomickou návratností těchto soutěžních tarifů, kanadští machři z TIW na to šli trochu jinak. Chtěli vyhrát přece tendr. Nezbylo, než zjistit rovnici, podle které se udělovaly body a napasovat tarify do ní tak, aby byl počet bodů maximalizován a vítězství v tendru jisté. To, že z toho vyšla naprostá finanční blbost už nikoho netrápilo, ale dle mého názoru mělo. Když už ne žadatele o licenci, resp. pozdějšího operátora, tak přinejmenším alespoň pořadatele tendru, ale kdo by čekal od SocDem partajníků či státních úředníků nějakou prozíravost nebo odbornost, že? Výsledkem jsou výherní tarif jedna a dvě, tarifní nesmysly, které v globále znamenají pro operátora ztrátový byznys. Deset korun měsíčního paušálu za T1 nestačí ani na pokrytí nákladů na vedení zákazníka v databázi a posílání účtů, natožpak na uhrazení propojovacích poplatků ze 40 volných minut. A pročpak máme v rámci těchto volných minut hovory do Maďarska? Zdá se Vám to divné, proč zrovna tam a ne jinam? Inu to je jednoduché. Soudruzi potřebovali nabídnout též levné mezinárodní hovory, aby se jim v tendru ještě více bodově poštěstilo. A jak z toho ven? No zjistíme si přece kam lidé do nějaké z blízkých destinací volají nejméně a dáme to tam! (pro tupé: je to Maďarsko -:) Tento tarif může být pro operátora návratný jedině v případě, že je využíván pro příchozí hovory, ideálně od jiných operátorů. Ovšem za přepokladu, že jej užívá šetřílek snažící se vytěžit maximum, je to tarif jednoznačně ztrátový. Často je i využíván k posílání většího počtu SMS vzhledem k směšné ceně 35 haléřů za kus, ale to je taktéž méně, než činí reálné "výrobní náklady", takže zase ztráta : ( Z "výherního" tarifu 2, později nazvaného "Dohoda s Oskarem" můžeme být jako zákaznící naprosto nadšeni, neboť dostáváme celých 300 minut za pouhých 550 Kč, tedy minutu kamkoliv přibližně za 1,80 Kč. Je to cena na úrovni 25% až 35% stejné nábídky konkurence (Paegas 300 a Eurotel 300). Opravdu si myslíte, že mají Eurotel s Paegasem tak vysoké marže, aby bylo možné srazit cenu tak nízko? Že tomu tak není věděli moc dobře i u Oskara a tak nezbylo po vyhraném tendru tarif trochu ustrojit a vznikly tak obstrukce jako minutová tarifikace, čtyřletý úpis, prohibitivní sazby na mezinárodní hovory a některé služby, progresivně se zvyšující hovorné -:), nelze ho vzít na firmu atd., atd. Tak a teď si to pojďme spočítat. Jsem typický šetřílek, provolám poměrně hodně na odchozích hovorech, a už mě nebaví platit vysoké účty Paegasu či Eurotelu. Není nic jednoduššího, než si pořídit Dohodu s Oskarem. Svůj stávající telefon však chci zachovat, protože všichni znají moje číslo, se signálem je na tom Oskar místy špatně a o službách, které potřeuji, jako třeba GSM Banking, si může nechat jen zdát. Prostě jen na těch 300 minut odchozích hovorů a SMS za padoš si ho vezmu. Téměř všechny odchozí hovory jdou na Eurotel a Paegas, neboť málokdo ze známých či obchodních patnerů si pořídil Oskara jako primární telefon. Příchozí skoro žádné. Co to však znamená pro operátora? (výpočet se nesnaží přesně vyčíslit ztrátu operátora, takže používá zjednodušení) Provolám-li za měsíc těch 300 minut po 1,83 kč, ale Oskar za ně zaplatí na propojovacích poplatcích okolo sedmi korun za minutu, znamená to, že na každé minutě prodělává asi pět korun. Na 300 minutách je to 1 500,- Kč, za rok je to 18 000, a to mě ten blbec Oskar ještě nutí tohle dělat celé čtyři roky, takže celkově na mně tratí neuvěřitelných 72 000,- Kč! A to jen na hrubé marži! Když uvážím, že kvůli mně musel nakoupit nějakou technologii, stavět nějakou síť : ), vrazit nemálo do reklamy, zaplatit nějaké ty zaměstnance . . . a takto si ničím svého operátora, ale kdo chce kam, pomozme mu tam !



© 1997 - 2024 GSMweb.cz